WAAROM HART IN FRIESLAND UNIEK IS

Sinds de opening van onze nieuwe winkel op 4 oktober 2019 hebben we heel veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Mensen die zomaar een kijkje willen nemen. Mensen die nieuwsgierig zijn geworden door berichten in de media. Maar ook mensen die heel bewust bij ons binnenlopen om zelf ook iets bij te dragen aan onze goede doelen.

Het eerste wat mensen dan vaak opvalt, is dat er bij Hart in Friesland geen prijzen op de goederen in de winkel staan. Een goede vraag vinden wij. En een vraag die wij daarom dagelijks met veel geduld beantwoorden.

Maar waarom staan er dan geen prijzen op onze goederen?

Een van de medewerkers van Hart in Friesland legt het uit: “Yn de Wâlden betellet men toch net de priis die der op stiit. Men wol altiid handelje! Werom sillen wy der dan nog prizen op sette?”

Mensen uit de Friese Wouden, het gebied in het oosten van Friesland waar ook Drachten ligt, worden ook wel “wâldpyken” genoemd. En een “wâldpyk” is een geboren handelaar en wil dus liever geen vaste prijzen op goederen zien. Dat verklaart misschien waarom men zich zo snel thuis voelt bij ons in de winkel.

Jelmer Kooistra, de oprichter van Hart in Friesland en zelf een echte Wâldpyk, houdt van vrije handel, het met elkaar in gesprek gaan. Er mag bij ons in de winkel onderhandeld worden. Voorwaarde is wel dat het op een redelijke en fatsoenlijke manier gebeurt. De verkoop in onze winkel is gebaseerd op een sterke gunfactor. Eigenlijk is het heel simpel: je vult je winkelwagen met allerlei dingen uit de winkel. Bij de kassa maakt de medewerker een inschatting van de prijs. Als die redelijk klinkt, dan betaal je en steun je daarmee projecten in de ouderenzorg en (top)sporters met een beperking. En hoe meer je koopt hoe voordeliger de gemiddelde prijs van een artikel wordt.

Hart in Friesland is dan ook een winkel met unieke formule! Je moet er misschien even aan wennen maar uiteindelijk wordt het ‘in gesprek gaan over de prijs’ altijd als zeer prettig ervaren. Wij vinden het fijn dat onze klanten een goed gevoel overhouden aan een bezoek aan onze winkel. Het gevoel dat ze een leuke slag hebben geslagen. Hoe leuk is dat?